Jezus keurt je niet af

 

Schriftgeleerden brachten een vrouw bij Jezus. Ze was opgepakt vanwege overspel. De Schriftgeleerden vroegen aan Jezus: ‘Meester, wat vindt U dat er met haar moet gebeuren?’ Jezus bukte zich, schreef met Zijn vinger in de aarde en zei helemaal niets.

Buitengewoon irritant. Zo moeilijk was het antwoord toch niet? Volgens de wet van Mozes verdient zij de doodstraf. ‘Bent U daarmee eens?’ Eindelijk reageerde Hij. Jezus richtte zich op, keek de Schriftgeleerden recht in de ogen en zei: ‘Laat wie van jullie zonder zonde is de eerste steen maar werpen!’ Daarna hurkte Hij weer neer en schreef opnieuw in het zand.

Er ontstond verwarring. Wat moesten ze nu doen? Er was een massa mensen op de been. Hoe zou het volk reageren? De Schriftgeleerden werden te kijk gezet. Ze wilden weg. Weg uit deze situatie. Eén voor één dropen ze af. Jezus moest zichzelf maar redden en aan het volk laten zien dat Hij zich aan de wet van Mozes hield.

Wat zou Jezus gaan doen?

Het moest vast heel stil zijn geworden in de menigte, die die dag naar Jezus was komen luisteren.

Voor het eerst sprak Jezus de vrouw aan. ‘Waar zijn zij?’ vroeg Hij. ‘Heeft iemand u veroordeeld?’

‘Niemand, Heer,’ antwoordde de vrouw. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ sprak Jezus. ‘Ga naar huis en zondig vanaf nu niet meer.’

Ongelooflijk. Jezus pakte dus geen steen om haar te doden. Hij voert het doodvonnis dat zij ‘verdiende’ niet uit! Jezus gaf de vrouw een nieuwe kans. Hij benadert haar niet met de wet, maar met het Evangelie van Zijn genade.

Dat is Jezus ten voeten uit. Jezus praat de zonde niet goed. Maar bij Jezus krijg je een kans. Zijn genade biedt zelfs de grootste zondaar een tweede kans. Jezus is niet gekomen om te veroordelen. Hij wil de veroordeling juist wegnemen (Romeinen 8:1). Weet je, Jezus liefde geeft ons kracht om een nieuw leven te beginnen. Daar is het Hem om te doen!

De Bijbel staat vol verhalen over nieuwe (2de) kansen. God haat de zonde, maar schrijft de zondaar niet af. Mensen doen dat vaak wel. God gooit nooit zomaar iets of iemand weg. Hij geeft mensen graag een kans (Psalm 86:5). Zelfs als mensen je afkeuren en niets meer van je willen weten, zoekt God je weer op. Dat is met kerst gebeurd, Jezus keurt je niet af … dus laat ‘de steen in je hand maar alvast op de grond vallen.’

Br. Kelly

Vorige
Vorige

LAAT JE NIET AFLEIDEN!

Volgende
Volgende

God redt