God behagen en liefhebben

 

Betrokken en respectvol

Alles wat u voor uzelf verlangt, doe dat anderen, dus zegen en blijf zegenen en u zult gezegend worden! Wees betrokken in de gemeente.
Ik geloof dat ieder kind van God betrokken zou moeten zijn in de dienst van de Heer, maar meer dan wat dan ook in de dienst aan de Heer. De dienst aan de Heer heeft in de eerste plaats te maken met een persoonlijke relatie met onze Heer. Ik bedoel een relatie met de Heer, ook al hebt je geen taak of bediening.
Wie een relatie met de Heer heeft, zal God behagen. Gelovigen die dienstbaar zijn aan de Heer, zijn geen mensen behagers. Zij zijn niet bezig om de aandacht van medegelovigen en anderen op zich te vestigen. Zij zijn niet bezig met “geestelijke” activiteiten, zodat andere gelovigen hen zien en hen eren of verhogen. Natuurlijk moeten we wel goed doen. Maar we behoren in de eerste plaats God behagers te zijn. Wie God behaagt en liefheeft, zal ongetwijfeld met een rein en eerlijk hart van zijn broeder of zuster houden. Dit is juiste volgorde.
In sommige gevallen zullen mensen behagers er alles doen om in de gunst bij mensen te komen, ook al moeten zij bepaalde wegen bewandelen. Sommigen willen gezien worden en azen op een positie.
God behagers daarentegen zullen alles doen om de aandacht van God op een positieve wijze te trekken. Zij zullen ernaar verlangen om veel contact (in de gebeden) met God te hebben. Zij zullen trouw aan het Woord van God zijn, een groot verlangen hebben om trouw de samenkomsten te bezoeken en om gemeenschap met de gelovigen te hebben.
Het dienen van God, de dienst aan de Heer, is een persoonlijke oprechte relatie met de Heer hebben. Betrokken zijn in de gemeente is belangrijk. Zonder de hulp van de gelovigen zou de gemeente als organisatie falen of tekortschieten. We zijn blij met de inbreng van de gelovigen. Ze zijn nodig, maar
lang niet eenieder kan een zichtbare plaats in de kerkelijke organisatie krijgen. Niet iedereen kan pastor worden of de praise verzorgen. Niet allen kunnen usher of diaken zijn of niet iedereen kan een oudste zijn. En toch zijn wij allemaal belangrijk. We vormen samen een (geestelijk) lichaam. Iedereen kan iemand bemoedigen, iedereen kan een nieuwe persoon in de gemeente helpen, een praatje met iemand maken, sommigen bij crèche, anderen bij de zondagsschool, weer anderen helpen poetsen. Maar Iedereen moet een discipel van de Here Jezus zijn.
Zijn de vele kinderen Gods die in of buiten de gemeente geen taak hebben minder dan de anderen met een taak of een titel? Echt niet!!! Met een taak, bediening, of zonder een taak, bent u even belangrijk voor God en de plaatselijke gemeente. God maakt geen onderscheid. Hij houdt van al Zijn kinderen, of ze nu leraar, apostel, pastor, oudste, diaken, usher zijn of helemaal geen taak vervullen.
Laat het duidelijk zijn dat ieder wedergeboren kind van God een voorbidder of getuige is.
Het moet echter voor iedere gelovige ook duidelijk zijn, dat het dienen van de Here in de binnenkamer vele malen belangrijker is dan wat mensen kunnen zien.
Allen die podiumgericht zijn, moeten ervan doordrongen zijn dat bidden belangrijker is dan prediken. Iedereen die op het podium wel eens staat, moet doordrongen zijn dat bidden belangrijker is. We moeten de samenkomsten niet slechts bezoeken om onze taak te vervullen, maar om in de eerste plaats God te loven, contact met God te hebben en gemeenschap te hebben met de heiligen. Dat is wat de Bijbel leert. Bedieningen, ambten maken ons niet meer dan de ander. Wat God wil is dat we elkaar helpen en liefhebben. Iedereen verlangt naar een goede behandeling. Iedereen wenst met respect en liefde behandeld te worden. Iedereen wenst serieus genomen te worden. Ja, we vinden het heel normaal dat anderen ons complimenteren als we iets goeds gedaan hebben. We wensen door iedereen vriendelijk behandeld te worden. We vinden het fijn dat mensen ons beleefd groeten. We vinden het fijn dat mensen niet jaloers op ons zijn om de een of andere reden, enz.
Maar hoe staat het met ons? Hoe gaan we met onze medemensen om? Behandelen we hen met respect? Zijn we ruw in ons spreken en in ons gedrag? Bekritiseren we anderen omdat we onze zin niet krijgen? Vergelden we kwaad met kwaad? Zijn we jaloers als anderen iets bereiken wat buiten ons bereik ligt? Hebben we kritiek op mensen die iets gepresteerd hebben? Lopen we met een strak gezicht bij bepaalde mensen langs?
Onthoud de gouden Lucas 6 vers 31 regel: “ Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen.” Wie liefde wenst te ontvangen, moet eerst liefde geven. Wie met respect behandeld wil worden, moet ook anderen met respect behandelen. Verlangt u van anderen dat zij u complimenteren, stop dan met het leveren van kritiek en deel eerlijke en oprechte complimenten uit. Vindt u het een goede zaak dat anderen u beleefd groeten en behandelen? Stop dan met alle ruwheid en behandel alle mensen met beleefdheid en wees vriendelijk.
Alles wat u voor uzelf verlangt, doe dat anderen, dus zegen en blijf zegenen en u zult gezegend worden! Wees betrokken in de gemeente.

Br. Kelly

Volgende
Volgende

En hoe vaak struikelen we niet allemaal