Agenda en activiteiten Contact en info Sitemap
Maranathakerk.org Rubrieken

Twee wegen

 

Terwijl ik het voorwoord van april zit te schrijven zitten we al weer in de paasweek. Een week waarin we het sterven van Jezus maar ook zijn opstanding met elkaar zullen gaan gedenken. Een geweldige tijd waar wij als rechtvaardigen zo intens van kunnen genieten. Maar we moeten en mogen in zo’n periode niet vergeten dat er nog een andere groep mensen is.
Als we psalm 1 lezen zien we dat het daar over twee groepen mensen gaat: De rechtvaardigen en de goddelozen en dan zijn de goddelozen niet de mensen die niets weten van de Here of die zijn bestaan ontkennen, maar goddelozen zijn mensen die bewust niet willen leven met God en zijn geboden. Goddelozen zijn mensen die zelf willen bepalen hoe ze willen leven en rechtvaardigen zijn mensen die de Here en hun naaste willen dienen.
Ja broeder u kunt het mooi zeggen maar hoe komt het toch dat het leven van een goddeloze er soms veel flitsender uitziet als mijn leven. Als ik zie met het gemak waarmee zo iemand leeft of de snelheid waarmee hij carrière maakt.
Het lijkt wel dat de wereld open ligt voor iemand die het niet zo nauw neemt met Gods woord. Maar dan vergeten we een ding en dat is dat de ster van de goddeloze weer even snel zinkt als dat hij opgekomen is. Psalm 1 zegt over hen dat ze als kaf zijn dat verwaait in de wind.(v4) En ik weet het: de weg van een rechtvaardige gaat niet altijd over rozen. Onder alle omstandigheden vasthouden aan het woord van God is niet altijd even gemakkelijk. Maar ondanks dat de weg van de rechtvaardige moeilijk is mag hij zich toch gelukkig prijzen. Psalm 1 zegt dat de mens die niet luistert naar de raadgevingen van de goddelozen, maar zich laat leiden door de hand van God en zijn onderricht, een gelukkig mens is. En kijk ook eens naar vers 3 dat laat zien dat de rechtvaardige is als een boom aan het water. Steeds heeft hij de beschikking over genoeg water en voeding zodat hij op zijn tijd altijd weer vrucht kan geven. Hij zal niet verdorren en alles wat hij doet komt tot bloei.
Is dat geen geweldig beeld van een kind van God. Als de goddeloze al lang is vergaan zal de rechtvaardige nog steeds zijn vrucht geven. Daarom zijn u en ik te feliciteren. Gods woord overdenken en er naar leven heeft zin, want alleen door zo te leven krijgt de H. Geest de ruimte om zijn prachtige vrucht in en door ons te laten groeien.

Gods Rijke zegen toegebeden door uw broeder in de Here.

                                                                      Overdenking door Gerard Janssen

In de media
Kidscorner
Verdieping
Tieners
Pinkstergemeente Eindhoven Contact    |    Route    |    Sitemap    |    Disclaimer Laatste update: 29-03-2017