Agenda en activiteiten Contact en info Sitemap
Maranathakerk.org Rubrieken

Van cruciale betekenis…

 

“Maar ik- ik wil me op niets anders laten voorstaan dan het kruis van Jezus Christus, onze Heer, waardoor de wereld voor mij is gekruisigd en ik voor de wereld”. Galaten 6:14
 
De uitdrukking dat iets van cruciale betekenis is, komen we nogal eens tegen. Helaas niet zo vaak als het om ons geloofsleven of ons leven met God gaat. In het woord ‘cruciaal’ herken je het woord ‘kruis’. We gebruiken het woord in allerlei gesprekken/geschriften en discussies. Maar Paulus laat in bovenstaande tekst zien, dat het kruis voor hem cruciaal is en dat het voor hem alles betekent. Hij zegt dat de wereld voor hem gekruisigd is, dus dood en dat hij gekruisigd is voor de wereld, dat wil zeggen dat hij dood is voor de wereld. Hij wil gaan voor de Here Jezus en het Kruis. Hij heeft geen ander doel en de wereld zegt hem niets meer, trekt niet meer aan hem en heeft ook niets aan hem. Hij wil leven voor de Here Jezus en de boodschap van het Kruis.
Hoeveel beslissingen en zaken in ons leven vinden wij van cruciaal belang? Waarschijnlijk wel een redelijk aantal. Maar welke daarvan wegen we zo af dat het Kruis en onze relatie met God daar het meeste voordeel van hebben? Is het Kruis, is de Here Jezus ons alles waard?
Als we beslissingen moeten nemen, wat telt dan écht mee?
Ons voordeel, onze mening, onze toekomst, onze gedachten? Wat geeft de doorslag? Ons idee of het kruis van Christus?
Het is een cruciale vraag. Het antwoord op die vraag is een graadmeter voor ons en geeft aan of we het echt gemeend hebben toen we ons leven aan de Here Jezus gaven. Gaan we altijd bij onszelf te rade of de zaken die we doen tot eer zijn van God of dat we ze doen, omdat het ons wel goed uitkomt?
Zijn we wel echt? Was/is het ons wel menens? Is het kruis (lees de Here Jezus) echt alles voor ons of maakt Hij slechts deel uit van ons leven, weliswaar een groot deel? Het antwoord geeft aan waar we staan.
Een goede gedachte om jezelf eens mee bezig te houden, zeker in de tijd waarin we leven en ook met het oog op de toekomst! God kijkt dwars door ons heen, ziet ons hart, onze gedachten en kent onze motieven. We kunnen Hem niet voor de gek houden!!
Gaan we voor 100% voor het Kruis? Zijn we dood voor de wereld en de wereld voor ons? Een vraag van cruciale betekenis...
 
                                                                              Overdenking door zr.G.Kelly
In de media
Kidscorner
Verdieping
Tieners
Pinkstergemeente Eindhoven Contact    |    Route    |    Sitemap    |    Disclaimer Laatste update: 12-02-2017