Agenda en activiteiten Contact en info Sitemap
Maranathakerk.org Rubrieken

Mattheus 6 Geloofshandelingen

 
Let op dat jullie de gerechtigheid niet beoefenen voor de ogen van de mensen, alleen om door hen gezien te worden. Dan beloont jullie Vader in de hemel je niet. Dus wanneer je aalmoezen geeft…………, en wanneer jullie bidden,……………en wanneer jullie vasten……..
 
In dit deel van het evangelie door Mattheus spreekt de Here Jezus over een aantal zogenaamde “geloofshandelingen” zoals geven, bidden en vasten. Uit de manier waarop de Here Jezus hierover spreekt maken we op dat Hij het als een vanzelfsprekendheid ziet dat wij geven, bidden en vasten.
 
Wanneer je geeft, wanneer jullie bidden, wanneer jullie vasten.
Geen optie of bijzonderheid dus, maar een karaktertrek of levenshouding van een Christen.
Om die reden legt onze Heer er ook de nadruk op dat we deze “geloofshandelingen” niet met veel bombarie of voor het oog van mensen moeten doen, maar in het verborgene, op de achtergrond. Als normaal onderdeel van ons leven.
Op het moment dat we dit doen in the spotlight, of erover vertellen alsof het enorm bijzonder is dat we iets voor een ander doen of vasten voor een doorbraak, dan gaat de kracht ervan verloren. Dan gaat het niet meer om de ander, maar om onszelf.
Ik ben er trots op dat onze gemeente mensen heeft die geven, bidden en vasten, en nog veel meer doen. Nooit leggen ze er de nadruk op. Ze vallen niet op door hun houding en woorden, maar door de versleten plekken op hun knieën, hun slanke lijn en de eelt op hun handen.
Ze vormen als het ware het fundament onder onze gemeente. Een fundament is onzichtbaar. Het ligt ondergronds in het verborgene.
Er geldt simpelweg; Hoe breder en sterker de fundering, hoe hoger het gebouw is dat het kan dragen Hoe smaller en dunner de fundering, hoe kleiner het gebouw is dat het kan dragen We bewonderen een hoog gebouw vaak om wat we zien. Namelijk een hoog en groot gebouw, en zeggen dan: “wat een indrukwekkend en prachtig hoog gebouw”. We vergeten dan weleens dat zonder een degelijk fundament, het gebouw zou omvallen of instorten.
Dank U Heer voor onze broeders en zusters die bidden, vasten en geven in het verborgene.
 ……En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen………
 
                                                                                                  Br. van Diesen
In de media
Kidscorner
Verdieping
Tieners
Pinkstergemeente Eindhoven Contact    |    Route    |    Sitemap    |    Disclaimer Laatste update: 12-02-2017