Bij Jezus zijn we veilig

Johannes 1
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Het was in het begin bij God. Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

De bekende Amerikaanse voorganger Timothy Keller schrijft in een van zijn boeken dat we moeten vertrouwen op het Woord van de Heer, maar ook op de Heer van het Woord.
God is zelf het Woord en Hij heeft het Woord aan ons gegeven. De Bijbel is het Woord voor ons. En de Bijbel vertelt ons dat alles door dit Woord ontstaan is. God sprak en het was er!
God staat aan de bron van alles. Hij heeft zichzelf aan ons geopenbaard als het levende Woord.
Johannes vervolgt in zijn evangelie:
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
God is als mens naar deze aarde gekomen in zijn Zoon Jezus. God werd mens, en die mens is God. Hoe Hij dit gedaan heeft gaat ons verstand en begrip ver te boven. Maar wat we zeker weten is dat Hij ons verlost heeft van onze schuld en een zekere dood als straf. Jezus heeft niet alleen de macht der zonde verbroken, maar zelfs de dood overwonnen voor ons.
Jazeker, er komt een moment dat ons aardse leven zal eindigen. We zullen sterven.
Maar wat een hoop en troost, wat een belofte, wat een zekerheid dat wij of onze gelovigen geliefden, zodra we sterven, op datzelfde moment de ogen weer zullen openen en Jezus zullen zien van aangezicht tot aangezicht. Geen pijn of ziekte en verdriet meer.
Voor de gelovige in Jezus is sterven hetzelfde als thuiskomen.
Het leven kan soms zwaar zijn, het kan ons enorm tegenzitten. Er zijn veel dingen die we meemaken die we niet kunnen voorkomen of begrijpen. Wat ons overkomt bepaalt niet wat we zijn. Waar we ons hart mee voeden, dat bepaalt wie we zijn. De Bijbel verzekert ons dat er leven en licht is in het Woord van God. In Jezus. Dit licht is machtiger dan de duisternis. Laten we ons daarom meer en meer voeden met het levende Woord!
Jezus was er, is er, en zal er altijd zijn.
Bij Jezus zijn we veilig!

Vorige
Vorige

Het leven van een christen

Volgende
Volgende

10 Kenmerken van een levende gemeente