Agenda en activiteiten Contact en info Sitemap
Maranathakerk.org Rubrieken
Liefde voor Israël    

    

In Genesis 12:3 staat; "Ik zal zegenen wie jou zegenen, wie jou bespot, zal ik vervloeken.”In Psalm 122:6-7 lezen we dit overbekende stukje dat miljoenen Bijbelgelovige christenen en joden citeren en proclameren: "Vraag om vrede voor Jeruzalem: dat rust hebben wie van je houden, dat vrede heerst binnen je muren en rust in je vesting.” 


De meesten van ons weten dat het woord voor vrede ‘shalom’ is. Zou in Psalm 122 dit een soort overwinningskreet zijn van Koning David over één of ander vredesverdrag tijdens zijn oorlogen, of zegt hij hier iets profetisch, iets dat veel dieper is? Laten we even inzoomen in het woord vrede.

De betekenis van shalom. Het woord ‘shalom’ (of sjaloom) stamt uit drie basis letters: de shin, lamed en mem. Van deze Hebreeuwse basis letters kunnen we andere Hebreeuwse woorden samenstellen. Zo zien we dat het woord shalom in eerste instantie vrede betekent.Dan is het woord ‘ishalem’, wat betekent ergens voor betalen. Dan hebben we het woord Tahlum, wat betekent een betaling hebben voldaan. Ook is het woord shlema wat betekent: voleindiging, heelheid, iets volbracht. Dan komen al die woorden samen op de geografische locatie Yerushalayim, de stad van vrede.

Als je nu al die woorden bij elkaar voegt, ontstaat er een wonderlijk mooi beeld van dit gebed van David in Psalm 122:6-6, namelijk: ‘als die Ene die de betaling heeft volbracht, betaald heeft voor onze verlossing. Zoals de tekst zegt, dat rust hebben wie van je houden.

Jesaja 40:1 zegt: "Troost, troost mijn volk, zegt jullie God. Spreek Jeruzalem moed in, maak haar bekend dat haar slavendienst voorbij is, dat haar schuld is voldaan …”

Er zal een tijd komen dat het Nieuwe Jeruzalem uit de hemel zal neerdalen, Openbaring 21:2Als kerk van Jezus Christus moeten we bidden om de vrede van Jeruzalem. En dat vanuit het besef dat je geen kerk bent om samen te komen op zondag, maar op zondag samenkomt om door de week kerk te zijn. 

Een goede bijkomstigheid is dat je zelf gezegend wordt als je Israël zegent. De Here Jezus leert ons in Matteüs 24 om te letten op de vijgenboom. Dat is Israël. Bid dus om de vrede van Jeruzalem en je zult zelf gezegend worden. Dat is een belofte uit Gods Woord!


                                                                                                           br. Kelly 

In de media
Kidscorner
Verdieping
Tieners
Pinkstergemeente Eindhoven Contact    |    Route    |    Sitemap    |    Disclaimer Laatste update: 19-11-2017